Strona główna » Fitness » Szczupła waga ciała czyli Lean Body Mass

Szczupła waga ciała czyli Lean Body Mass

Szczupła waga ciała czyli Lean Body Mass

Ciężko było mi dobrać jakąś sensowny polski odpowiednik dla wskaźnika LBM (Lean Body Mass), gdyż ciężko jest oddać sens nazwy tego wskaźnika w języku polskim zastępując “lean” (szuczypły, chudy) jednym słowem.

Najlepiej ideę LBM oddałaby nazwa – waga ciała bez tkanki tłuszczowej, gdyż to właśnie jest mierzone przez ten wskaźnik.

Lean Body Mass jest mylony, przez niektórych, ze wskaźnikami idealnej lub prawidłowej wagi – absolutnie nic podobnego! Jedno z drugim nie ma nic wspólnego, bo nie ma nic idealnego w ciele pozbawionym tkanki tłuszczowej, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Z estetycznego punktu widzenia, również szkielet obciągnięty skórą nie wygląda zbyt pociągająco 😉

LBM jest właściwie wskaźnikiem medycznym służącym do określania dawek leków (czyli bardzo podobnie jak parę innych wskaźników wagi w początkach swojego istnienia) i badania funkcjonowania organów wewnętrznych.

Dlaczego zatem niektóre kalkulatory i portale poświęcone prawidłowej wadze podają wyniki LBM obok wskaźnika BMI? Po prostu jest to ciekawostka i pozwala w prosty sposób wyobrazić sobie ile tkanki tłuszczowej (tej zbędnej i niezbędnej) nosimy na co dzień.

Ok, teraz mięsko czyli wzory na obliczenie LBM. Otrzymany wynik to nasza waga bez tkanki tłuszczowej – czyli waga układu kostnego, mięśni i organów wewnętrznych.

Metoda James’a:

LBM (M) = (1.10 x Waga(kg)) – 128 x (Waga2/(100 x Wzrost(m))2)
LBM (K) = (1.07 x Waga(kg)) – 148 x ( Waga2/(100 x Wzrost(m))2)

Metoda Hume’a:

LBM(M powyżej 16 lat) = (0.32810 * Waga(kg)) + (0.33929 * Wzrost(cm)) – 29.5336
LBM(K powyżej 30 lat) = (0.29569 * Waga(kg)) + (0.41813 * Wzrost(cm)) – 43.2933

Jak widać, żeby wyliczyć współczynnik potrzebne są dwie miary naszego ciała – waga i wzrost.

Być może niektórych dziwi, że wraz ze zmianą wagi przy tym samym wzroście, ulega zwiększeniu wartość wskaźnika LBM – jest to jednak jak najbardziej naturalne. Wraz z przyrostem tkanki tłuszczowej przyrasta również tkanka mięśniowa, która pomaga utrzymać zwiększoną masę na naszym szkielecie. Stąd też ludzie otyli często są bardzo silni, gdyż w ich ciele jest naprawdę bardzo dużo mięśni, w stosunku do człowieka o normalnej wadze.

I tak samo, nie czarujmy się, kiedy odchudzamy się gubimy nie tylko tkankę tłuszczową, ale również mięśniową. A w przypadku wielu dziwnych, drastycznych diet, tracimy w o wiele większym stopniu tkankę mięśniową niż tłuszczową.

Oceń ten artykuł.