Strona główna » Zdrowie » Jak walczyć z bezsennością

Jak walczyć z bezsennością

Jak walczyć z bezsennością

Sen jest niezbędnym elementem dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. To właśnie podczas spania nabieramy sił, a wewnątrz naszego ciała zachodzą istotne procesy: stymulowany jest układ nerwowy, produkowane hormony wzrostu i testosteron, utrwalana pamięć, usuwane toksyny.

Jeśli nie zapewnimy naszemu organizmowi odpowiedniej dawki snu, będziemy przemęczeni i niezdolni do efektywnej pracy. Nieustanny brak snu może spowodować również szereg innych, mniej lub bardziej poważnych konsekwencji:

  • mniejsza zdolność zapamiętywania
  • osłabiona motywacja
  • zwiększenie napięcia
  • trudności ze skupieniem uwagi
  • zwiększenie poziomu stresu
  • negatywny wpływ na nastrój
  • osłabienie wzroku
  • mniejsza odporność na choroby
  • osłabiony popęd płciowy
  • zwiększenie masy ciała
  • podwyższenie ciśnienia krwi

Nie mogę tak dłużej

Bezsenność towarzyszy zwykle takim dolegliwościom, jak: bóle różnego pochodzenia, choroby wieńcowe, astma oskrzelowa, choroby wrzodowe (żołądka i dwunastnicy). Często jest również nieodzownym sygnałem występujących lęków, stresów, zaburzeń osobowości, depresji.

Masz trudności w zasypianiu? Często wybudzasz się ze snu i do rana siedzisz nad komputerem? A może nie spałeś normalnie już od ponad miesiąca? To znak, że dzieje się coś niedobrego i trzeba temu przeciwdziałać.
Leczenie bezsenności może przebiegać farmakologicznie, czyli z użyciem odpowiednich leków, a także bez konieczności ich przyjmowania. Trzeba jednak pamiętać, że leki są zwykle uzupełnieniem właściwego leczenia psychologicznego lub psychoterapeutycznego. Jeśli odczuwasz problemy ze snem od dłuższego czasu, przede wszystkim zasięgnij porady lekarskiej.

Sam też mogę sobie pomóc

W radzeniu sobie z bezsennością często przydatne okazują się techniki relaksacyjne, np. medytacja, czy joga. Najlepiej wypróbować je tuż przed położeniem się do łóżka. Możesz na przykład:

  • wyciszyć się
  • włączyć relaksującą muzykę
  • oddychać łagodnie
  • wypróbować delikatnych skrętów, skłonów do przodu
  • położyć się na plecach, zamknąć oczy, wsłuchać się w swój oddech, podążać za nim

Co jeszcze możesz zrobić? Pomocne będzie ograniczenie spożywania kofeiny i nikotyny, alkoholu. Podobnie z potrawami, które są ciężkostrawne (szczególnie przed snem). Jeżeli w Twoim stałym grafiku są nadgodziny lub praca do późna w domu, tego również unikaj.

Przyczyny bezsenności mogą być różnorakie. Pamiętaj: jeśli domowe sposoby zawodzą, nie podejmuj się samodzielnie leczenia farmakologicznego – w takim przypadku potrzebna jest konsultacja z lekarzem i odpowiednia diagnostyka.

Oceń ten artykuł.