Strona główna » Zdrowie » 5 sposobów, by przestać chrapać

5 sposobów, by przestać chrapać

5 sposobów, by przestać chrapać

Odgłos chrapania to wibracje, które towarzyszą przepływowi powietrza przez rozluźnione ściany gardła (podczas snu wszystkie mięśnie wiotczeją) – najczęściej słyszymy drganie podniebienia miękkiego, które obniżając się stanowi przeszkodę dla strumienia powietrza. Odgłosy chrapania stają się silniejsze po alkoholu (sprzyja on rozluźnieniu mięśni) oraz po środkach nasennych i uspokajających. Chrapanie jest szczególnie niebezpieczne, gdy dochodzi do bezdechu sennego – w jego wyniku może dojść m.in. do arytmii i nadciśnienia. Nie istnieje jedna złota rada dla wszystkich, ale są sposoby które pomagają skutecznie zapobiegać chrapaniu i łagodzą tą dokuczliwą przypadłość.

1. Nie śpij ‘na wznak’

Leżenie na plecach powoduje, że język opada ku tyłowi, a ścianki nosa i gardła zwężają się. Spanie w tej pozycji pogłębia chrapanie i nasila jego odgłosy. By przespać efektywnie całą noc, kładź się na boku lub na brzuchu, a pod głowę podłóż niską poduszkę. Prawidłowe podparcie szyi, głowy i kręgosłupa pozwala niemal całkowicie zlikwidować uporczywe chrapanie!

2. Ogranicz używki

Nikotyna zawarta w papierosach sprawia, że w krtani i tchawicy zalega ślina, która utrudnia swobodny przepływ powietrza. Często powoduje też podrażnienia i obrzęki śluzówki, co dodatkowo utrudnia wydobycie się powietrza z płuc. Alkohol z kolei rozluźnia mięśnie, czym przyczynia się do intensywniejszego i głośniejszego chrapania. By przespać spokojnie całą noc, staraj się nie pić alkoholu na 2-3 godziny przed snem.

3. Wietrz sypialnię

Odpowiednie warunki panujące w pomieszczeniu, w którym śpisz, mogą zredukować chrapanie niemal do zera. Zbyt suche powietrze podrażnia delikatną śluzówkę gardła i przyczynia się do głośnego chrapania. Dbaj o to, by przed snem dokładnie przewietrzyć sypialnię – optymalna temperatura do spania to 18 – 21 stopni Celsjusza. Istotna jest także wilgotność. Powinna wynosić od 40 do 60%.

4. Pozbądź się nadprogramowych kilogramów

Otyli chrapią znacznie częściej – szczuplejsza szyja u osób bez nadwagi nie wywiera tak silnego nacisku na drogi oddechowe. Jeśli chcesz pozbyć się uciążliwego chrapania, warto zadbać o prawidłową dietę i popracować nad wyszczupleniem sylwetki. Ćwiczenia nie tylko pomogą zrzucić kilogramy, ale także wzmocnią mięśnie i zapobiegną ich nadmiernemu rozluźnianiu.

5. Odwiedź laryngologa

Zdarza się, że przyczyną chrapania są wady anatomiczne – skrzywiona przegroda nosowa czy przerośnięte migdałki. W takiej sytuacji rozwiązaniem jest zabieg ambulatoryjny, który skoryguje wady anatomiczne i przywróci prawidłowy przepływ powietrza. Jeśli żadne powyższe sposoby nie przynoszą Ci ulgi, a chrapanie nie ustaje, wizyta u laryngologa może okazać się niezbędna.

Oceń ten artykuł.